Poniedziałek 23 lipca 2018 Wydanie nr 3801

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła policję

28.04.2011 / ebos/nik Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła policję  

Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia realizację Programu modernizacji w Policji, mimo stwierdzonych w Komendzie Głównej Policji istotnych nieprawidłowości, mających wpływ na kontrolowaną działalność.

Otrzymane środki z Programu modernizacji umożliwiły istotne unowocześnienie wyposażenia i sprzętu użytkowanego przez Policję, a przede wszystkim powstrzymały ich postępującą dekapitalizację. Jednocześnie NIK ocenia jako niecelowe dokonanie znaczących zmian w kierunkach wydatkowania środków Programu modernizacyjnego.

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła przygotowanie przez Komendę Główną Policji zbadanych projektów do realizacji. Podejmowane przedsięwzięcia planowano nierzetelnie, w tym nie sporządzano analiz możliwości realizacji projektów z punktu widzenia posiadanych i koniecznych do pozyskania zasobów: finansowych, kadrowych i rzeczowych. Skutkiem tego były m.in. opóźnienia w realizacji umów oraz w zakresie rzeczywistego wykorzystania zakupionego sprzętu i wyposażenia, a także niegospodarne wydatkowanie części środków finansowych przeznaczonych na projekty informatyczne.

W Komendzie Głównej Policji, na 10 zbadanych zamówień stwierdzono 1 przypadek bezpodstawnego udzielenia zamówienia publicznego z wyłączeniem stosowania ustawy Pzp oraz 1 przypadek zastosowania trybu niekonkurencyjnego, w sytuacji gdy nie zostały spełnione ustawowe przesłanki do jego zastosowania. W tym zakresie NIK planuje skierowanie dwóch zawiadomień o stwierdzeniu naruszenia dyscypliny finansów publicznych

Zdaniem NIK negatywnie należy ocenić sposób realizacji przez KGP zawieranych umów, bowiem rozliczenia rzeczowe z wykonawcami w 5. przypadkach na 10 odbyły się w sposób nierzetelny, tj. naruszający zapisy umów, co narażało na szkodę interes Skarbu Państwa. Przyczyną nieprawidłowości był brak właściwego nadzoru kadry kierowniczej biur merytorycznych KGP oraz powierzanie odpowiedzialności za odbiory przedmiotów zamówienia pracownikom niemającym odpowiednich kwalifikacji w tym zakresie. W przypadku kilku umów stwierdzono, że osoby odpowiedzialne za dokonanie odbiorów nie wyegzekwowały istotnych dokumentów poświadczających jakość przedmiotu zamówienia, nie dokonały przewidzianych w umowie badań odbiorczych, bądź nie dokumentowały należycie czynności odbiorczych, co uniemożliwiło ocenę rzetelności ich działań.

Inne artykuły

Czy obowiązek zbadania przesyłki w obecności kuriera stanowi klauzulę abuzywną?

18.07.2018

Czy obowiązek zbadania przesłanego towaru przy kurierze może być traktowany jako klauzula niedozwolona?(wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 6 kwietnia 2018 r., sygn. akt VII AGa 836/18). Spór dotyczył regulaminu sklepu internetowego, który...

Trudna sztuka pisania do sądu

02.07.2018

Na twitterze trafiłem na artykuł opisujący wyniki ankiety, której przedmiotem było to, co sędziowie amerykańskiego Sądu Najwyższego lubią, a czego nie lubią w kierowanych do nich pismach. Ja też zrobiłem taką małą ankietę wśród koleżanek i...

Granice kontroli osobistej - wyrok

29.06.2018

Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z 14 grudnia 2017 r. o sygn. akt K 17/14 orzekł niezgodność z art. 41 ust. 1 i art. 47 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP między innymi art. 219 § 2 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego...

Bądź na bieżąco

Subskrybuj nasz bezpłatny newsletter, a będziesz na bieżąco z nowymi ogłoszeniami i komunikatami;
o spadkach, zasiedzeniach nieruchomości, depozytach sądowych, terminach rozpraw, wyrokach.

Podaj swój e-mail i otrzymuj najnowsze ogłoszenia bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Przesyłając swój adres e-mail, zgadzam się na przetwarzanie przez Fundację ProPublika - KRS 0000595424 - podanych przeze mnie danych osobowych (e-mail) w celu otrzymywania zamówionego Newslettera.
Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne oraz że przysługuje mi prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.