Poniedziałek 25 września 2017 Wydanie nr 3500

Wirtualne sceny zbrodni na Akademii Koźmińskiego

18.01.2017 / ebos/Nauka w Polsce Wirtualne sceny zbrodni na Akademii Koźmińskiego  

Jak przeprowadzić oględziny miejsca zbrodni? Studenci prawa na Akademii Leona Koźmińskiego będą się tego uczyć za pomocą gry edukacyjnej, opartej o technologię wirtualnej rzeczywistości. Nową metodę nauczania zaprezentowano we na konferencji prasowej.


"Doszliśmy do wniosku, że wirtualna rzeczywistość tylko pozornie nie współgra ze studiami prawniczymi" – stwierdziła podczas konferencji prasowej autorka scenariusza wirtualnej gry, prof. Monika Całkiewicz, która ma prokuratorskie doświadczenie w obserwowaniu pracy techników kryminalistycznych.

"Jestem bardzo daleka od stwierdzenia, że prawa można uczyć czytając kodeks albo podręcznik – prawo jest nauką bardzo praktyczną" – dodaje prof. Całkiewicz. I przekonuje, że nauczanie studentów dokonywania oględzin miejsca zbrodni w wirtualnym środowisku przypominającym do złudzenia prawdziwą sytuację daje młodzieży szansę nauki na własnych doświadczeniach.

Opracowana na Akademii Leona Koźmińskiego gra edukacyjna przeznaczona jest to wykorzystania podczas zajęć z kryminalistyki. Studenci prawa, korzystając z gogli VR, mają za zadanie zabezpieczenie śladów i dowodów rzeczowych oraz ustalenie, czy doszło do zabójstwa. Ich pracę analizuje wykładowca, który wskazuje popełnione błędy, np. pominięcie śladów lub nieprawidłową kolejność ich zabezpieczania.

Prof. Monika Całkiewicz zauważa, że zwykłe gry RPG mają za zadanie przede wszystkim bawić graczy, ale już niekoniecznie - uczyć. "Im więcej śladów, jakie uczestnik gry znajdzie – nieważne w jakiej kolejności to zrobi i jak je zabezpieczy – tym więcej ma z tego przyjemności" - mówi. Tymczasem założeniem gry opracowanej na Akademii Koźmińskiego jest przede wszystkim nauczenie studentów prawidłowego zachowania podczas oględzin miejsca przestępstwa.

"Nie chodzi tylko o to, żeby po prostu zabezpieczyć wszystkie ślady, ale również, by zrobić to w odpowiedniej kolejności, wkładać je do odpowiednich pojemników – tak, jak by to się działo na miejscu zdarzenia. Chodzi o to, żeby student umiał poruszać się po tym miejscu, żeby robił to w odpowiedniej sekwencji i nie zadeptywał śladów" – tłumaczy prof. Całkiewicz.

Dodaje, że podczas korzystania z gry kluczowa jest rola wykładowcy, który może ocenić i skomentować działania studenta: "Tylko dzięki jego współpracy ze studentem możliwe jest rozwiązanie zagadki kryminalnej".

Inspiracją dla pomysłodawczyni projektu i szefowej marketingu Akademii Leona Koźmińskiego - Darii Kowalskiej - była anegdota o prokuratorze, który na oględziny miejsca zbrodni zwykł wysyłać swoje aplikantki, gdyż obrzydzał go widok zwłok. "Wydawało mi się, że dobrze byłoby, gdyby student mógł się przekonać, czy wybór konkretnej aplikacji jest dla niego" - powiedziała.

Okazało się, że nie tylko ten aspekt tego typu edukacyjnej gry VR jest przydatny w nauczaniu studentów, gdyż "wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości do nauki przeprowadzenia we właściwy sposób oględzin miejsca zbrodni ma ogromną wartość edukacyjną" - dodaje.

Jak zaznacza Daria Kowalska, nie jest to pierwszy interaktywny kurs na Akademii Leona Koźmińskiego. W tym momencie ok. 30 kursów na uczelni wykorzystuje gry oraz nowoczesne metody dydaktyczne, takie jak opaski do pomiaru koncentracji czy okulary 3D. "Technologie cyfrowe są wykorzystywane przez nas jako technika dydaktyczna na zajęciach z zarządzania projektami, przedsiębiorczości czy finansów" – wylicza.

Inne artykuły

Nowy rok szkolny w więziennych szkołach

05.09.2017

Tak jak w innych szkołach w Polsce, w Centrach Kształcenia Ustawicznego, funkcjonujących przy aresztach śledczych i zakładach karnych, rozpoczął się rok szkolny. Oficjalna inauguracja miała miejsce w Zakładzie Karnym we Włocławku. Nowy rok...

Czy choroba pełnomocnika uzasadnia przywrócenie terminu procesowego - jeśli pojawiła się w ostatnich dniach na dokonanie czynności?

31.08.2017

Pytanie jest proste i logiczne, odpowiedź… niekoniecznie: czy choroba pełnomocnika uzasadnia przywrócenie terminu procesowego — nawet jeśli wszyscy czekali do ostatniego momentu (na wniesienie skargi kasacyjnej) — bo skoro na coś mamy dwa...

Jak pracować z więźniem - ojcem, żeby stał się tatą?

19.09.2017

Można zaryzykować twierdzenie, że z ponad 71 tys. mężczyzn przebywających w jednostkach penitencjarnych większość stanowią ojcowie. Czy są na tyle specyficzną grupą, że należy z nimi pracować w sposób szczególny? Zapytaliśmy o to mł. chor...

Ustna umowa pożyczki

13.09.2017

Czy ustna umowa pożyczki jest ważna — a zwłaszcza czy pożyczkobiorca może być zobowiązany do zwrotu pieniędzy pożyczonych „na gębę”? Czy dowodem może być zapisana w kalendarzu pożyczkodawcy notatka — podpisana przez pożyczającego? (wyrok Sądu...

Trzy kroki do bycia zrozumiałym sędzią - Konferencja

28.08.2017

Fundacja Court Watch Polska zaprasza wszystkich sędziów do udziału w konferencji pt. „Zaufanie budowane przez komunikację. Trzy kroki do bycia zrozumiałym sędzią”, która odbędzie się pod patronatem Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego - SSN prof...

Bądź na bieżąco

Subskrybuj nasz newsletter, a będziesz na bieżąco z nowymi ogłoszeniami i komunikatami;
o spadkach, zasiedzeniach nieruchomości, depozytach sądowych, terminach rozpraw, wyrokach.

Podaj swój e-mail i otrzymuj najnowsze ogłoszenia bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Przesyłając swój adres e-mail, zgadzam się na przetwarzanie przez Fundację ProPublika - KRS 0000595424 - podanych przeze mnie danych osobowych (e-mail) w celu otrzymywania zamówionego Newslettera.
Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne oraz że przysługuje mi prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.