Wtorek, 19 marca 2024
Dziennik wyroków i ogłoszeń sądowych
Rej Pr. 2512 | Wydanie nr 5867
Wtorek, 19 marca 2024
2011-12-07

Cyberprzemoc wszechobecna

Prawie 79% dzieci z Polski, przyznało, że miało negatywne doświadczenia w Internecie. Prawie 52% miało co najmniej jedno poważne negatywne doświadczenie, jak np. otrzymanie nieprzyzwoitego zdjęcia od obcej osoby, zastraszanie lub stało się ofiarą cyberprzestępstwa.

Najnowsza edycja Raportu Norton Online Family rzuca nowe światło na problemy dorastania dzieci w epoce cyfrowej i związane z tym niebezpieczeństwa. Tegoroczny raport wskazuje na nowy, nasilający się problem „cyberprzemocy” wobec nauczycieli (cyberbaiting’u), polegający na tym, że dzieci celowo dokuczają swoim nauczycielom , by nagrywać ich nerwowe reakcje telefonami komórkowymi. Ponadto raport ujawnia, że zaskakująco wiele dzieci w niekontrolowany sposób korzysta z kart kredytowych swych rodziców, aby robić zakupy online. Jednak nie wszystkie wyniki raportu są negatywne: badanie pokazuje, że przestrzeganie jasnych zasad domowych dotyczących korzystania z Internetu, pozwala w znacznym stopniu uniknąć negatywnych doświadczeń online.

Prawie 79% dzieci z Polski, przyznało, że miało negatywne doświadczenia w Internecie. Prawie 52% miało co najmniej jedno poważne negatywne doświadczenie, jak np. otrzymanie nieprzyzwoitego zdjęcia od obcej osoby, zastraszanie lub stało się ofiarą cyberprzestępstwa. Do tego jedynie 39% polskich rodziców stosuje narzędzia kontroli rodzicielskiej na domowych komputerach. Raport pokazuje także, że (globalnie) dzieci aktywne w sieciach społecznościowych znacznie częściej mają do czynienia z nieodpowiednimi treściami lub znajdują się w sytuacjach, z którymi nie potrafią sobie poradzić: problemy takie dotyczyły 74% nieletnich użytkowników portali społecznościowych wobec 38% dzieci stroniących od takich serwisów.

„Cyberprzemoc” wobec nauczycieli

Jednym z najbardziej szokujących przykładów wykorzystania sieci społecznościowych w złych celach jest „cyberprzemoc” wobec nauczycieli. Zjawisko to polega na tym, że uczniowie drażnią nauczycieli lub szydzą z nich, doprowadzając ich do utraty panowania nad sobą, a następnie filmują cały incydent telefonem komórkowym i publikują nagranie w Internecie, wywołując zakłopotanie nauczyciela i szkoły. 27 % nauczycieli w Polsce bezpośrednio zetknęło się z takim przypadkiem lub zna innego nauczyciela, który stał się ofiarą tego zjawiska. Jedynie 40% polskich nauczycieli twierdzi, że posiadanie na portalach społecznościowych „przyjaciół” wśród swoich uczniów naraża ich na ryzyko. Pomimo to, aż 61% nauczycieli w Polsce deklaruje, że posiada takie znajomości w sieciach społecznościowych. W naszym kraju aż 92% nauczycieli i 73% rodziców domaga się w szkołach większej edukacji na temat bezpieczeństwa w sieci.

Podkradanie pieniędzy z cyfrowego portfela mamy lub taty

Globalnie 23% dzieci przyznaje, że czasami używa karty kredytowej rodziców bez ich wiedzy, aby kupować np. muzykę, gry wideo lub bilety na imprezy. Natomiast odsetek rodziców, którzy twierdzą, że ich dziecko czasami używa bez zezwolenia ich konta w sklepie online, wynosi 53%.

Zapobieganie wydatkom nie jest jedynym powodem, dla którego należy ustanowić jasne zasady dotyczące zakupów online i bezpiecznego zachowania w Internecie. 87% rodziców, których dzieci padły ofiarą przestępczości internetowej, sami jej doświadczyli. Jest to zdecydowanie więcej, niż światowa średnia dla dorosłych, która wynosi 69% (dane z Norton Cybercrime Report 2011).

„Rodzice i nauczyciele odgrywają bardzo ważną rolę dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci (oraz własnego) w kontaktach online, a tegoroczny raport wskazuje, że wciąż występuje pilna potrzeba edukacji w tym zakresie” — powiedziała Małgorzata Szolc, Norton Marketing Manager. „Chociaż 67% polskich rodziców deklaruje, że rozmawia z dziećmi o bezpieczeństwie online, to 42% z nich i tak sprawdza, co ich dzieci robią w sieci, a 29% monitoruje w tajemnicy przed dziećmi ich zachowania w sieciach społecznościowych. Otwarty dialog z dziećmi w bezpiecznym środowisku, takim jak dom lub szkoła, może być bardziej skuteczny, a ponadto dzięki niemu dzieci otrzymują wiedzę potrzebną do zachowania bezpieczeństwa.” – dodaje Małgorzata Szolc.

Badanie przeprowadziła firma StrategyOne w okresie 6.02.2011-14.03.2011, metodą ankiet online, które objęły 19 636 respondentów, w tym 12 704 dorosłych (w tym 2956 rodziców dzieci w wieku 8-17lat), 4553 dzieci w wieku 8-17 lat oraz 2379 nauczycieli dzieci w wieku 8-17 lat.

Badanie przeprowadzono w 24 krajach, w tym 14 krajach, gdzie badanie powtórzono (Australia, Brazylia, Kanada, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Japonia, Nowa Zelandia, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone), oraz w 10 nowych krajach (Belgia, Dania, Holandia, Hongkong, Meksyk, RPA, Singapur, Polska, Szwajcaria, Zjednoczone Emiraty Arabskie). Dane z różnych krajów zostały opatrzone wagami, tak aby wszystkie kraje były reprezentowane równo, tzn. znormalizowano liczby respondentów z każdego kraju do 500 dorosłych (w tym 100 rodziców), 200 dzieci i 100 nauczycieli.