Wtorek, 19 marca 2024
Dziennik wyroków i ogłoszeń sądowych
Rej Pr. 2512 | Wydanie nr 5867
Wtorek, 19 marca 2024
2013-11-07

Helpline dla dzieci i młodzieży pomaga już od 5 lat

340 interwencji w skrajnie niebezpiecznych sytuacjach. 600 tysięcy dzieci, które usłyszały głos życzliwych dorosłych. 18 tysięcy młodych ludzi, którzy przeczytali odpowiedzi na wiadomości online. 6 listopada mija 5 lat pracy Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 prowadzonego przez Fundację Dzieci Niczyje.

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 został uruchomiony w Polsce 6 listopada 2008 roku przez Fundację Dzieci Niczyje. Już tego samego dnia zadzwoniły pierwsze dzieci potrzebujące wsparcia, pomocy i ochrony, a z każdą dobą zwiększała się liczba połączeń od najmłodszych. Telefon 116 111 uzupełnił lukę w polskim systemie pomocy dzieciom – dał dzieciom miejsce, w którym można poprosić o anonimową pomoc w każdej sytuacji.

- Już pierwsze dni działania telefonu pokazały nam, jak ważnym miejscem dla młodych ludzi jest linia 116 111 – mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Telefonu 116 111. – Z każdym dniem przybywa dzieci, które wybierają nasz numer. To wymaga to od nas nieustannego rozwoju. Przez 5 lat zespół Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 rozrósł się do blisko 50 osób pracujących 7 dni w tygodniu przy 6 liniach telefonicznych. Przez ten czas odebraliśmy 600 000 połączeń od dzieci, odpisaliśmy na 18000 wiadomości z prośbą o pomoc i podjęliśmy 340 interwencji w poważnych sytuacjach.

Uzupełnieniem oferty pomocy telefonicznej jest nowa, przyjazna strona internetowa www.116111.pl, poprzez którą można także zadać pytanie online oraz skorzystać z bogatej bazy wiedzy. Dostęp do pomocy zwiększyła także zrealizowana przez Fundacje Dzieci Niczyje szeroko zakrojona akcja edukacyjna oraz oferta profesjonalnych staży w Telefonie 116 111.

- Nasza codzienna praca nie jest łatwa. Do Telefonu 116 111 dociera dziecięca rozpacz, złość, gniew, samotność, zwątpienie i strach – mówi Lucyna Kicińska. - Naszą rolą jest przywracanie nadziei, kojenie smutku, udzielanie wsparcia i pomaganie w radzeniu sobie z najtrudniejszymi sytuacjami. Bardzo często wystarcza spokojna rozmowa, poszukanie z dzieckiem rozwiązania kłopotów, zwrócenie uwagi w stronę pozytywnych dorosłych, którzy są wokół niego. Czasem wystarczy kogoś wysłuchać, by uratować mu życie.

Telefon 116 111 działa dzięki dotacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz hojności sponsorów i darczyńców.

- Środki na działanie Telefonu 116 111 pozyskujemy również w konkursach grantowych Komisji Europejskiej – dodaje dr Monika Sajkowska, dyrektorka FDN. - Zdobywanie funduszy na działanie tak dużego projektu nie jest łatwe, zwłaszcza w dobie kryzysu ekonomicznego. Jednak nie poddajemy się, ponieważ od samych dzieci wiemy, że Telefon 116 111 jest naprawdę ważny.