Wtorek, 19 marca 2024
Dziennik wyroków i ogłoszeń sądowych
Rej Pr. 2512 | Wydanie nr 5867
Wtorek, 19 marca 2024
2008-06-18

Wiesz o pedofilu ? Zgłoś incydent !

Założona w 2002 r. Fundacja Kidprotect.pl zajmuje się bezpieczeństwem najmłodszych w internecie, zwalczeniem dziecięcej pornografii i pedofilii w sieci oraz pomocą dorosłym ofiarom molestowania seksualnego w dzieciństwie.
Od 2002 roku prowadzony jest przez fundację hotline Zgłoś incydent.
i jest najstarszym takim przedsięwzięciem w Polsce.
Od ponad roku działa nowa strona internetowa dla realizowanego przez fundację programu "StopPedofilom!", a razem z nią zupełnie nowy hotline.

"Chcemy ułatwiać internautom trafianie do nas, a nowy system hotline ułatwi tak zgłaszanie incydentów, jak i ich obsługę przez nasz zespół", mówi Jakub Śpiewak, szef fundacji Kidprotect.pl.

Dzięki niemu internauci mogą zgłaszać incydenty związane z pornografią dziecięcą i pedofilią, tak w sieci, jak i poza nią, zachowując przy tym anonimowość. Zespół hotline nie tylko czeka na zgłoszenia, ale i sam aktywnie monitoruje internet.

Jak działa hotline

Kiedy dokonywane jest zgłoszenie w hotline, automatycznie zostaje mu nadany tzw. ticket, czyli numer zgłoszenia. Osoba zgłaszająca otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, w którym podane zostanie specjalne hasło. Posługując się podanym w zgłoszeniu adresem e-mail i tym hasłem zgłaszający może na bieżąco sprawdzać status swojego zgłoszenia.

Operatorzy hotline fundacji Kidprotect niezwłocznie zapoznają się ze zgłoszeniem i weryfikują je.

Jeżeli zgłoszenie jest głupim dowcipem, jest ignorowane, chyba że nie jest to pierwszy tego rodzaju głupi żart lub narusza on prawo. Wówczas niezwłocznie operatorzy ustalają, z jakiej sieci korzysta zgłaszający i informują o tym właściwego operatora internetu, prosząc go o podjęcie interwencji. Może to oznaczać nawet wypowiedzenie przez niego umowy świadczenia usług dostępowych z winy abonenta, czyli odcięcie dowcipnemu internaucie internetu i obciążenie karami wynikającymi z zawartej umowy.

Jeżeli zgłoszenie jest poważne, ale podane w nim informacje nie wskazują na to, by popełnione zostało przestępstwo, sprawa jest zamykana. Zgłaszający dowiaduje się o tym, sprawdzając status zgłoszenia w sposób opisany wyżej. Należy pamiętać, że nie wszystko, co wydaje nam się nieetyczne, jest zabronione przez prawo. Hotline działa w oparciu o przepisy prawa. Nie może podejmować interwencji, gdy prawo nie zostało złamane.

Jeśli jednak operatorzy stwierdzą, iż istnieje uzasadnione podejrzenie, że przestępstwo miało miejsce, ustalają miejsce jego popełnienia oraz zabezpieczają dostępny materiał dowodowy, na tyle, na ile pozwalają im przepisy polskiego prawa.

Jeśli sprawa dotyczy przestępstwa popełnionego w Polsce, informacje wraz z zabezpieczonym materiałem dowodowym przekazane zostają właściwej terytorialnie jednostce policji lub - gdy dokładne ustalenie miejsca nie jest możliwe - do Komendy Głównej Policji.

Gdy zaś zgłoszenie dotyczy przestępstw popełnionych zagranicą, sprawa przekazywana jest podobnej do fundacji Kidprotect organizacji, która działa w danym kraju i to ona przejmuje dalej prowadzenie tej sprawy.

W oby wypadkach sprawa zostaje zamknięta, nawet jeśli - np. na prośbę policji - fundacja podejmuje jeszcze jakieś działania pomocnicze.

Z chwilą wszczęcia postępowania fundacja nie może już informować zgłaszającego o jego postępach. Polskie prawo zabrania bowiem ujawniania informacji na temat postępowania karnego.